Citaat uit het Brabants Dagblad :

Hans van Uden uit Nistelrode is al zijn hele leven bezig met vormgeven. Vanaf zijn 30-ste is hij actief als kunstenaar en werkt met harde steensoorten en brons. Zijn beelden zijn realistisch/impressionistisch van aard. Hoewel hij aanvankelijk als schilder en later in de grafische vormgeving de kunstwereld betrad, is hij al ruim 20 jaar een meer dan gepassioneerd beeldhouwer. “Ik vond mijn werk te vluchtig. Daarom ben ik met harde materialen aan de slag gegaan. Steen dwingt een tempo af. Ik ben begonnen met het kappen in steen en nooit meer gestopt. Ik teken nog wel, maar alleen als schets voor beelden. Beeldhouwen past bij mij, het was een onmiddellijke liefde.” Bewust kiest hij voor harde materialen omdat de combinatie van vormgeving en fysieke arbeid een rustgevende uitwerking op hem heeft en hem dwingt tot zelfreflectie. Een steen draagt vaak een eigen vormgeving in zich en is meteen het startpunt. Hans laat altijd een stuk oorspronkelijk steen in het beeld bestaan. Hierdoor lijken de beelden uit de steen, als een natuurlijk proces, te ontspruiten. Zo versterken vorm en pure steen elkaar. Hij verwerkt staal met steen waardoor bijzondere creaties ontstaan die verrassen en intrigeren. “Ik laat altijd zien waar ik mee ben begonnen. Het is de steen en ik. De spanning in het beeld ontstaat in de hang tussen steen en vorm die elkaar blijvend versterken. Beeldhouwen is een echt ambacht. Het is voelen, zien en hakken.  Bijna altijd is een bestaand beeld een aanleiding voor een volgend beeld. Zo ontstaat er organisch een thema dat me als gegoten zit. De zelfbeleving van de mens staat voor mij centraal. Dat is de grondslag voor alles wat ik maak. Aan elke houding is een gevoel te zien. Een bevroren moment van zelfbeleving. Ik probeer in steen uit te drukken hoe iemand is ingedrukt.” Zijn beelden hebben titels als: De Beschamende, De Tonende en De Dragende. De beeldhouwer werkt gemiddeld twee maanden aan een beeld. Bij het 75-jarig bestaan van de voetbalclub in zijn woonplaats, maakte hij een 2,5 meter hoog beeld waar hij een jaar aan werkte. “Het is ook laten zien wat ik kan. Iets ambachtelijk en technisch voor elkaar krijgen, dat is blijvend prachtig. Dat begint met zoeken naar een betrouwbare steen en het juiste materiaal. Dat zorgt voor ’t beste werk. Ik doe nooit concessies aan materiaal en tijd.”